zondag 20 december 2009

polderpad (1) - het plan

Om mijn conditie op te bouwen en het fysiotraject bij het revalidatiecentrum af te bouwen ben ik begonnen met wandelen in de polder langs het Hollands-Utrechts polderpad. Daar staan nogal wat hekjes. In deze tijd van het jaar kan je die gewoon open maken, maar er zijn periodes dat men eroverheen moet klimmen. Om te kijken wat ik kan en om niet meteen te hard van stapel te lopen besloot ik iedere dag een paar hekjes over te klimmen en dit per dag op te bouwen. Maar hoe onthoud je hoe ver je de vorige dag was gekomen....alle hekjes lijken op elkaar en het uitzicht is vrijwel hetzelfde.....een winters polderlandschap. Met een watervaste stift stiekem ergens een nummer plaatsen? Het is een idee....maar kan dat niet wat creatiever?
Had ik niet eens gelezen over mensen die markeringen aanbrengen zonder (milieuvervuilende) verf? Met stickers, lapjes, breiwerkjes of wat dan ook?!
Maar dat is het, breien doe ik graag, maar aan grote projecten ben ik nog niet toe. Wol heb ik zat, dus kleine lapjes breien is een idee en dan kan ik ieder hekje een ‘hekwarmer’ geven. Zo kan ik precies zien waar ik de vorige keer voor het laatst ben gebleven.
Polder path (1) – The plan 
In December 2009 I started going for walks through the polder along the Holland-Utrecht Polder Pathway, to improve my fitness and enable me to cut down on physiotherapy at the rehabilitation centre. 
There are quite a lot of gates along that route. At some times of year you can open them but at other times you have to climb over. As I wanted to see what I could manage and didn’t want to rush into things, I decided to climb over a few gates each day, increasing the number each time. But how would I remember how far I went the previous day . . .  all gates look alike and the view is practically the same . . . a winter polder landscape. Should I secretly write a number somewhere with a waterproof pen? That’s an idea . . . but isn’t it possible to be more creative? Hadn’t I read somewhere about people who put on markers without (environmentally damaging) paint? With stickers, pieces of fabric or knitting or something?
That’s the solution! I enjoy knitting, but I’m not yet ready to start on a big project. I have plenty of wool, so I like the idea of knitting squares and I can give each gate a “gatewarmer”. Then I can see exactly how far I came the previous time.

Dit alles bedacht ik midden in de nacht en de volgende dag moest ik het gewoon gaan uitproberen. Ik had nog een doos vol proeflapjes, dat was een mooie start.
In deze blog laat ik foto’s zien van alle hekjes die ik heb ‘gehad’..... anoniem, maar......




I thought this up in the middle of the night and the next day I had to try it.
I still had a box of sample squares, which was a good start.
In this blog I show you all the gates I have “done”, anonymously, of course …


it’s me knitting graffity


8 opmerkingen:

  1. Even een anoniem berichtje van mij, je schildpadvriendinnetje, ik ben namelijk mijn inlognaam al weer kwijt ( ben ook al héééél oud)..........

    Wat een volk, die eekhoorns..... je denkt dat ze in deze kou bezig zijn met z'n twintigen in één holle boom elkaar warm te houden, op zoek zijn naar waar ze in vredesnaam al die nootjes verstopt hebben of vijfenzestigplussers op vakantieparken aan 't verleiden zijn pelpinda's voor ze neer te gooien.........maaar nee, het roodstaartige gepeupel trekt de polder in om hekjes te behangen met kleine hek-truitjes.
    Wacht, ik moet niet alle eekhoorns over één kam scheren, we hebben het hier over slechts één zeer uitzonderlijk exemplaar.Het is er eentje die níet in bomen klimt, niet tegen nootjes kan en wèl graag in bad ligt . Vreemd.....
    een beetje schichtig is ze wel. dit eekhoorntje, ze doet alles om maar niet gezien te worden tijdens haar missie, zó komen de verhalen in de wereld.... over kabouters bijvoorbeeld.
    Ik, schildpad, wil graag een keer komen kijken naar je versierde route maar ik vrees dat er nog geen breisel op mijn ooghoogte ( eigenlijk "laagt)")zit. Zou je dat nog een keertje willen doen, een laag-bij-de-gronds- schildpadlapje?
    Zo, nu even kijken wat je nog meer hebt uitgespookt,jij overijverig, onrustig, creatief, duizend-ideeënbeest
    Bij deze een echt schildpadknukkel ( oeps, zijn we vanmiddag vergeten) en tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag kreeg ik bericht dat er al wat breiwerkjes weg zijn, ik ga binnenkort even kijken en wie weet schildpadje plaats ik wat nieuwe op jouw hoogte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zijn die breiwerkjes niet voor de mensen die de poortjes openen en dan last hebben van die koude stalen buizen???? ik vond het wel "handig" maar ook wel creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja schildpadje, als dit laatste bericht van jou komt.... ik heb inderdaad mensen in gedachten gehad die de hekjes in de kou moesten openen of zich optrekken aan die stalen buizen om erover te klimmen....de volgende keer houd ik echt rekening met jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee. nee, het berichtje over de koude handjes om hekjes te openen kwam niet van mij! Blijft nu de vraag........ wie, o, wie vond jouw kunstwerkjes "handig"en ook nog creatief?
    misschien een stiekeme polderyeti, met verkleumde pootjes, of toch annelies?
    Wat maakt het uit, als ze maar blijven zitten , die brei-lapjes.
    Groetjes, schildpad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer het "Hekkenwarmertjespad" gelopen, net als een maand eerder. Vanuit Hekendorp zijn de eerste tien hekken nog voorzien van sjaaltjes, maar de overige 22 hekken zijn leeg. En het idee is dat iemand net als jij om therapeutische redenen het pad is gaan lopen. Niet uit Gouda, maar vanuit Hekendorp. En omdat die persoon niet zo creatief is als jij, steeds een sjaaltje eraf heeft gehaald i.p.v. er om gedaan. Zou dat een verklaring kunnen zijn?

    Het verhaal van de hekkenwarmertjes heb ik op de geluidswal( hier in Gouda) gehoord en de link heb ik van Suzan ( een vriendin van jou) gekregen. Ik vind het een geweldig initiatief. En het heeft al twee keer onze wandeling:
    Rondje Bloemendaal, Wiericke,Hekendorp, Hekkenwarmertjespad,Vaantje,Bloemendaal, aangenaam verkort!

    Bedankt.

    Hermien Mulder

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een beetje late reactie van mij Hermien, weinig brei-activiteiten van mijn kant. Ik vond het leuk jouw bericht te lezen en het idee dat iemand therapeutisch bezig geweest is dd lapjes te verwijderen vond ik wel een positieve gedachte ☺.
    Gisteren een nieuw kaal hekje ontdekt, wat verder van huis....wie weet ga ik daar meer hekjes ' verwennen' .
    Veel wandelplezier!

    BeantwoordenVerwijderen